„Atentie la pana de vultur” sau Fantomele copilariei

occhio alla penna

In urma cu ceva timp, am revazut un film

Candva, prin anii ’80, probabil ’86 sau ’87, in micul oras in care am copilarit , la unicul cinema de aici , a rulat un film … Se numea „Atentie la pana de vultur” … Filmul nu este prea important , nefiind subiectul principal al acestui film, ci conjunctura in care l-am vazut … Era in perioada de maxima abrutizare a societatii comuniste … Televiziunea insemna un program cotidian propagandistic de spalare de creiere , cateva ore de osanale aduse sistemului … Eram copil si una din singurele bucurii era „Gala desenelor animate” , o bataie de joc de 10 sau 15 minute , in care am urmarit stransoarea cenzurii , trecand de la  „Tom si Jerry” la „Mihaela” si apoi tampeniile alea in care cresteau holde si rasareau sonde, fabrici …

Unica portita ramanea cinematograful … Tin minte ca se editau programe pe hartie infecta, si comparam filmele care aveau sa ruleze in luna urmatoare la cinematografele din judet … La noi filmele bune rulau „mereu” mai tarziu 🙂 … Filme chinezesti , comedii italiene , ceva filme politiste (am vazut Bullit !!!) …  Tin minte ca filmul rula doar daca erau 15spectatori, si de multe ori alergam prin oras sa gasesc musterii, pe banii mei … Daca tin minte pretul era undeva la una sau doua monede din acelea de aluminiu … cred ca de 5 lei … La filmele de succes, era greu sa prinzi loc, asa ca stateam pe unde apucam … Tin minte un film indian la care am stat undeva pe scena aproape langa ecran … Vedeai un rahat , dar eram fascinat … Cand ma gandesc ca acum pot vedea un BlueRay , parca nu imi vine sa cred … „Toate panzele sus” l-am vazut stand in fund la baza scenei …

Magia cinematografului avea sa ramana chiar si sub asaltul VHS , din anii dinaintea revolutiei … Apoi am fost din ce in ce mai rar , fiindca cinematograful ca institutie este dupa parerea mea in stare de colaps … Fenomenul mall incearca  sa il resusciteze , insa, sincer, sunt sceptic ca va reusi, desi mi-as dori … Oricum, cu toate gadget-urile high-tech, atmosfera din cinematograful copilariei a disparut … Si sper din suflet ca atunci cand spuna asta sa nu aduc vreo lauda custii comuniste, fiindca nici prin cap nu imi trece sa fac asta … 

„Occhio alla penna” este un film cu Piedone … Un Western Spaghetti, combinat cu Italian Comedy, in care Bud Spencer este secondat de Amidou, un actor marocan alaturi de care a facut un cuplu care mi-a incantat copilaria intr-un alt film, „Cei Treisprezece de la Barletta”, pe care nu am reusit sa il identific pe imdb.  

In urma cu ceva timp am revazut un film … din pacate nu am reusit sa regasesc si acea atmosfera a copilarie, desi asta mi-am dorit … Cred ca de vina a fost sistemul 5.1 si  performantele recente ale IL&M ,care mi-au alterat iremediabil nivelul de perceptie, „ridicandu-mi” standardele la un nivel pe care nu mi l-am dorit … Un nivel care ma impiedica sa ma bucur ca un copil de un film vechi si bun …

Cred ca asta este unul dintre efectele secundare neplacute ale calatoriei prin viata …

sursa imagine : aici

There are no comments on this post.

Lasă un comentariu